Levelek a múltból | 2022. január

2022.01.25.

 

Gencsapáti és a szombathelyi repülőtér

A múlt évben az újperinti reptér történetéről megjelent íráshoz kapcsolódva (Levelek a múltból, 2021. november)[1] ismét egy Szombathely környéki repülőtéri történetet ajánlunk olvasóink figyelmébe.

Szombathelyen, kihasználva a kedvező földrajzi adottságokat, az első világháború alatt az egyik legjelentősebb katonai repülőtér épült ki. Itt kisebb megszakításokkal már 1915-től egészen a második világháború végéig folyt pilótaképzés. A Magyar Királyi Légierő pilótáinak nagy része járt ezen a repülőtéren,[2] továbbá több, országszerte ismert személy is megfordult itt. Elég ha Almásy László Edére (1895–1951) gondolunk, akiről Angol beteg című film főhősét mintázták[3] vagy Horthy Miklós (1868–1957) kormányzó fiára, ifj. Horthy Istvánra (1904–1942).[4]

A szombathelyi repülőtér a Söpte–Szombathely–Nagygencs[5] határolta területen található. A létesítmény az első világháború okozta kisebb sokk után az 1920-as évek második felében „szárnyra kapott”; az 1920-1930-as években nagy beruházások indultak meg.[6] Elkezdődött a reptér bővítése,[7] amely azonban a nagygencsi gazdák számára komoly gondot is okozott, hiszen a közeli utat járhatatlanná tette, így a gencsiek nem, vagy csak nagyon nehezen tudtak rajta közlekedni.[8]

1930-ban Nagygencs határában a Repülőgépnevelő iskola egy 16 szobás tisztviselők elhelyezésére alkalmas lakóépület építését vette tervbe. A terület közigazgatásilag Herényhez tartozott. Az építkezés nagyon gyorsan haladt, hiszen a légügyi iskola vezetője november 8-án azt jelentette, hogy „az épület már tető alatt van.”[9]

A repülőtér élete nem volt mentes a balesetektől sem. Ezekről a helyi és az országos sajtó is tudósított.[10] Nagygencs határában 1931 júniusában a pilótaiskola egyik iskolarepülője gyakorlórepülés közben 250 méteres magasságból lezuhant. A gép két utasa, Valkovits Géza légügyi főellenőr, főhadnagy pilóta és szerelője, Ovendel Sándor szörnyethalt.[11] Az esetről még a Pester Lloyd 1931. június 20-i száma is beszámolt.[12] A Magyar Királyi Légügyi Hivatal vizsgálóbizottságot küldött ki a szerencsétlenség okának kiderítésére.[13]

A második világháborút követően a szombathelyi repülőtér helyzete egyre alárendeltebb lett. A város 2001-ben vásárolta meg, de azóta sem tett szert nagyobb jelentőségre. A repülősport szerelmeseinek viszont aktív kikapcsolódási lehetőségeket biztosít.

 


[2] Révész Tamás: Repülőtér az Alpokalján. Budapest, Zrínyi Kiadó, 2009. (továbbiakban: Révész, 2009.) 195. p.

[3] Erről több információ: Bajzik Zsolt: Almásy László, a modern kor embere. Egy fotóalbum titkai. = Vasi Szemle, 2016. 2. szám 169-191. p.

[4] Révész, 2009. 104. p.

[5] Nagygencs és Gyöngyösapáti 1943-ban egyesült Gencsapáti néven. Lsd. Magyarország történeti statisztikai helységnévtára. 4. Vas megye. Budapest, 1993. 119., 204. p.

[6] Kalocsai Péter. Gyors, gyorsabb, leggyorsabb. Szombathely, 2019. 33. p.

[7] Révész, 2009. 105. p.

[8] Képviselőtestületi gyűlés Nagygencsen. = Vasvármegye, 1929. máj. 11. 5. p.

[9] HU-MNL-VaML-IV.422.be. [A Kőszegi járás főszolgabírójának iratai. Közigazgatási iratok.] 2752/1930.

[10] Erre vonatkozóan: Révész, 2009. 192-194. p.

[11] Kettős halálos repülőkatasztrófa a szombathelyi pilótaiskolában. = Friss Újság, 1931. jún. 21. 2. p., A szombathelyi röpülőiskola vadászgépének katasztrófája. = Népszava, 1931. jún. 21. 8. p.

[12] Tödliches Fliegerunglück in Ungarn. = Pester Lloyd, 1931. jún. 20. 4. p.

[13] Szombathely mellett lezuhant egy iskolarepülőgép. = Magyarország, 1931. jún. 21. 6. p.

Kovács Eszter Katalin


A szombathelyi repülőtér helyszínrajza
(HU-MNL-VaML-IV.422.be. 2752/1930.)

A szombathelyi repülőtér 16 lakásos tiszti lakásának tervrajza és metszete
(HU-MNL-VaML-IV.422.be. 2752/1930.)

Lord Harmsworth gépe az indulás előtt, 1928. május 25-én
(Révész, 2009. 106. p. (Műhlhanns hagyaték))

 

Utolsó frissítés:

2022.02.02.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges