Rendkívüli népszerűségnek örvendett az 1956-os forradalom történetével foglalkozó levéltár-pedagógiai témahét
A diákok a Levéltár-pedagógiai Munkacsoport által kidolgozott 90 perces foglalkozáson vehettek részt, mely nemcsak a Nemzeti alaptanterv és a történelem kerettantervek által meghatározott tananyaghoz kapcsolódott, hanem egy új, személyesebb perspektívát is megismertetett velük olyan levéltári források alkalmazásával, melyek által a korszakban élő emberek mindennapjainak történetében tudtak elmélyedni.
A levéltár-pedagógiai foglalkozáson 5-6 fős csoportokban dolgoztak a diákok. Először egy-egy társadalmi réteget vagy korabeli személyt ismerhettek meg az MNL Országos Levéltárában őrzött levéltári dokumentumok ‒ többek között korabeli rendeletek, jelentések, Minisztertanácsi jegyzőkönyvek, Magyar Távirati Iroda közleményei ‒ által. A diákok számára a források megértését és kontextusba helyezését gondosan összeállított kérdések segítették, melyek megválaszolása révén megérthették azt, hogy az egyes társadalmi rétegek miért voltak egyre inkább elégedetlenek az 1950-es évek első felében és mivel magyarázható, hogy az 1956. októberi események támogatóivá váltak. A csapatokban dolgozó diákok az újonnan megszerzett ismereteiket egymással is megosztották, így megismerkedhettek minden társadalmi réteg problémájával.
A foglalkozás második felében egy különleges levéltári forrás részleteit dolgozták fel a diákok. Egy fiatal lány személyes naplóján keresztül ismerhették meg, hogyan változott át a békés tüntetés forradalommá és hogyan élte meg mindezt a korabeli ifjúság. A forrásrészletek által végigkövették a diákok, hogyan haladt keresztül a tüntető ifjúság a fővároson és megtudták, miket skandált a tüntetők sokasága. A feladathoz tartozott egy asszociáción alapuló aktivitás is, melyben a diákok korabeli fényképeket párosítottak a szövegekben szereplő helyszínekhez, mindezt egy 1950-es évekbeli Budapest térképen elhelyezve. A levéltári források, a képek és a térkép együttes használata vizuális ingereket társított az írott információkhoz, így segítette a foglalkozáson tanultak elmélyítését.
A témahetet közel 150 diák részvételével zárta a Levéltár-pedagógiai Munkacsoport. A résztvevők között olyan intézmények is képviseltették magukat, ahonnan már több éve lelkesen visszajáró pedagógusok hozzák diákjaikat intézményünkbe különböző levéltár-pedagógiai foglalkozásokra. Bár a témaheteken csak limitált számban tudjuk fogadni a csoportokat és a helyek hamar betelnek, azoknak is szolgálhatunk oktatási tartalommal, akik idén nem tudtak személyesen részt venni az 1956-os eseményeket feldolgozó foglalkozásunkon. Az Oktatólapok felületen az 1956-os forradalom és szabadságharc című csempe alatt a releváns levéltári iratokhoz kapcsolódó, különböző típusú és hosszúságú online tartalmakat találhatnak az érdeklődők. Az online feladatok az alábbi linken érhetők el: https://oktatolapok.mnl.gov.hu/az-1956-os-forradalom-es-szabadsagharc
A témahét sikeressége és a részvevők kiemelkedő létszáma alapján elmondhatjuk, hogy a következő években is készülünk az 1956-os forradalom és szabadságharc történetéhez kapcsolódó témahéttel, melynek pontos időpontjáért érdemes figyelni hírlevelünket, melyben aktuális témaheteink mellett pedagógus továbbképzéseinkről, új oktatási tartalmainkról és rendezvényeken való megjelenéseinkről is tájékoztatást adunk. Az oktatási, levéltár-pedagógiai hírlevélre az alábbi linken iratkozhatnak fel: https://mnl.gov.hu/hasznalat/hirlevel
Új hozzászólás