DUNAI KIKÖTŐK A VÁROSI TÁJBAN

2019.11.25.
2019. szeptember 21-én, a Kulturális Örökség Napjain nyílt meg és még szűk egy hónapig, december 14-ig ingyenesen látogatgató a dunai kikötőket bemutató plakátkiállítás.

Az archív és mai fotográfiákat, valamint tervrajzokat felvonultató tudományos igényű tárlat központi időszaka a dunai monarchia szétesése utáni két évtized, mikor is az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamai egymással versengve igyekeztek korszerű kereskedelmi és ipari kikötőket építeni. Tágabb történeti perspektívában szemlélve ugyanakkor ez a két évtized beillesztető egy átfogó városszerkezeti átalakulásba. Ennek során a 19. század előtti, alig-alig kiépített kikötőhelyektől elindulva a városi rakpartokon és a nagy kereskedelmi kikötőkön át jutunk el a felhagyott kikötők újrahasznosításának urbanisztikai kérdéseiig.

A kiállítás tíz táblát tartalmaz. Az első három tábla a dunai kikötők városépítészeti mintázatait tekinti át, a kikötők alapformáit, az iparosítás és a gőzhajózás hatásait, illetve egy, a maga módján különleges városformát, a csatornákkal átszőtt várost. A második tematikai egység egy-egy konkrét város kikötői infrastruktúrájának történetét villantja fel Bécstől, Pozsonyon, Komáromon át Újvidékig. A harmadik rész Budapesttel foglalkozik, illetve az első világháború következményeivel, benne a magyar tenger elvesztésével és „pótlásával.” Végül az utolsó tábla a már nem használt kikötők átalakulását, újrahasznosítását veszi górcső alá.

A kiállítás egy nagyobb tudományos projekt része, amelynek fontos állomása volt a 2019 nyarán megrendezett „Harc a Dunáért” konferencia. A meghívott építészek és történészek előadásaikban a dunai táj 20. századi változásait mutatták be, olyan városok példáin, mint Budapest, Komárom, Mohács, Újvidék vagy Baja. A tanácskozás anyagából 2020-ban kötet is készül majd, amely a TérTár (Térformák – Társadalomformák, Martin Opitz Kiadó) könyvsorozatban fog megjelenni, Frisnyák Zsuzsa és Tamáska Máté szerkesztésében.

 

A táblák címei:

1. Rév és kikötő

2. A folyó iparosítása

3. A hajózható város

4 Bécs: A birodalom kikötői

5. Csehszlovákia: láncszemek észak és dél között

6. A Vajdaság kikötője: Újvidék

7. A Duna királynője

8. Budapest: a Duna „Rotterdamja”

9. A magyar tenger

10. Felhagyott kikötők

 

Impresszum

Kurátor: Tamáska Máté, főlevéltáros

Szakmai partnerek: Ormos Imre Alapítvány, Térformák Társadalomformák Könyvsorozat és Kutatóműhely (TérTáR), Újvidéki Levéltár, Martin Opitz Kiadó, Macskamenta Bt.

Támogató: Nemzeti Kulturális Alap

 

Kapcsolódó linkek:

Még körülbelül két héten át meghallgatható a Kossuth rádióban elhangzott műsor, amelyben Frisnyák Zsuzsa és Tamáska Máté beszélnek a kiállítás és konferencia témáiról az „Egyszer volt…” adásában, 2019. október 16-án, Kiss Péter Ernő szerkesztésében:
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2019-10-16_19-08-00&enddate=2019-10-16_19-40-00&ch=mr1

A dunai hajózás politikatörténetéről ad áttekintő képet Frisnyák Zsuzsa ismeretterjesztő írása az Újkor portálján: http://ujkor.hu/content/harc-dunaert-dunai-hajozas-19-20-szazadban

Cseh Valentin a csepeli kikötő kereskedelmi eredményeiről írt forrásközlő munkája az Archívnet 2019. 6. számában fog megjelenni: http://www.archivnet.hu/

A kiállításhoz kapcsolódó tudományos konferencia programja: https://tertar.webnode.hu/harc-a-dunaert/

Részlet a kiállítás „magyar tenger tablójáról

 

Utolsó frissítés:

2019.12.04.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges