Jelenlegi hely
DUNAI KIKÖTŐK A VÁROSI TÁJBAN
Az archív és mai fotográfiákat, valamint tervrajzokat felvonultató tudományos igényű tárlat központi időszaka a dunai monarchia szétesése utáni két évtized, mikor is az Osztrák-Magyar Monarchia utódállamai egymással versengve igyekeztek korszerű kereskedelmi és ipari kikötőket építeni. Tágabb történeti perspektívában szemlélve ugyanakkor ez a két évtized beillesztető egy átfogó városszerkezeti átalakulásba. Ennek során a 19. század előtti, alig-alig kiépített kikötőhelyektől elindulva a városi rakpartokon és a nagy kereskedelmi kikötőkön át jutunk el a felhagyott kikötők újrahasznosításának urbanisztikai kérdéseiig.
A kiállítás tíz táblát tartalmaz. Az első három tábla a dunai kikötők városépítészeti mintázatait tekinti át, a kikötők alapformáit, az iparosítás és a gőzhajózás hatásait, illetve egy, a maga módján különleges városformát, a csatornákkal átszőtt várost. A második tematikai egység egy-egy konkrét város kikötői infrastruktúrájának történetét villantja fel Bécstől, Pozsonyon, Komáromon át Újvidékig. A harmadik rész Budapesttel foglalkozik, illetve az első világháború következményeivel, benne a magyar tenger elvesztésével és „pótlásával.” Végül az utolsó tábla a már nem használt kikötők átalakulását, újrahasznosítását veszi górcső alá.
A kiállítás egy nagyobb tudományos projekt része, amelynek fontos állomása volt a 2019 nyarán megrendezett „Harc a Dunáért” konferencia. A meghívott építészek és történészek előadásaikban a dunai táj 20. századi változásait mutatták be, olyan városok példáin, mint Budapest, Komárom, Mohács, Újvidék vagy Baja. A tanácskozás anyagából 2020-ban kötet is készül majd, amely a TérTár (Térformák – Társadalomformák, Martin Opitz Kiadó) könyvsorozatban fog megjelenni, Frisnyák Zsuzsa és Tamáska Máté szerkesztésében.
A táblák címei:
1. Rév és kikötő
2. A folyó iparosítása
3. A hajózható város
4 Bécs: A birodalom kikötői
5. Csehszlovákia: láncszemek észak és dél között
6. A Vajdaság kikötője: Újvidék
7. A Duna királynője
8. Budapest: a Duna „Rotterdamja”
9. A magyar tenger
10. Felhagyott kikötők
Impresszum
Kurátor: Tamáska Máté, főlevéltáros
Szakmai partnerek: Ormos Imre Alapítvány, Térformák Társadalomformák Könyvsorozat és Kutatóműhely (TérTáR), Újvidéki Levéltár, Martin Opitz Kiadó, Macskamenta Bt.
Támogató: Nemzeti Kulturális Alap
Kapcsolódó linkek:
Még körülbelül két héten át meghallgatható a Kossuth rádióban elhangzott műsor, amelyben Frisnyák Zsuzsa és Tamáska Máté beszélnek a kiállítás és konferencia témáiról az „Egyszer volt…” adásában, 2019. október 16-án, Kiss Péter Ernő szerkesztésében:
https://mediaklikk.hu/radio-lejatszo-kossuth/?date=2019-10-16_19-08-00&enddate=2019-10-16_19-40-00&ch=mr1
A dunai hajózás politikatörténetéről ad áttekintő képet Frisnyák Zsuzsa ismeretterjesztő írása az Újkor portálján: http://ujkor.hu/content/harc-dunaert-dunai-hajozas-19-20-szazadban
Cseh Valentin a csepeli kikötő kereskedelmi eredményeiről írt forrásközlő munkája az Archívnet 2019. 6. számában fog megjelenni: http://www.archivnet.hu/
A kiállításhoz kapcsolódó tudományos konferencia programja: https://tertar.webnode.hu/harc-a-dunaert/
Részlet a kiállítás „magyar tenger tablójáról
Új hozzászólás
A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges