Ismeretekkel és élményekkel gazdagodtak a szandaszőlősi kisdiákok

2024.10.11.
2024. október 7-én kezdődött a Szandaszőlősi Általános Iskola „Szülőföldem” projekthete, melynek keretében az alsósok két évfolyama látogatott el levéltárunkba. A gyerekek az évfolyamuk számára kijelölt témában gyarapíthatták tudásukat, és eközben egy új, számukra ismeretlen közgyűjteménnyel is megismerkedhettek.

A 3. osztályos tanulók a Tiszával kapcsolatos térképeken, képeslapokon és iratokon keresztül a folyó természetföldrajzi, az emberek megélhetésében, a kereskedelemben és gazdaságban betöltött szerepét tekinthették át. Megismerhették a Tisza szabályozásának indítékait, menetét és a 19-20. században kialakult árvizek okait. A folyó mellé telepedett üzemek közül a Szolnoki Papírgyár példáján keresztül szemléltettük, hogy a termékek gyártásához szükséges papírpép előállítása milyen magas vízigényű. A foglalkozás zárásaként a gyerekek maguk is kipróbálhatták a korabeli papírmerítés mesterségét.

A negyedikesek Jász-Nagykun-Szolnok vármegye kialakulásának történetében mélyedhettek el. A területi változásokat követve számba vettük a különböző korokban a közigazgatásban tevékenykedő tisztségviselőket és azok feladatait, betekintettünk a Jászkun Kerületek tisztviselőinek 1839. évi megválasztását dokumentáló települési közgyűlési íveibe és a végeredményt rögzítő jegyzőkönyvbe, továbbá fény derült arra is, hogyan sikerült Szolnok városának felülkerekednie Jászberényen a megyeszékhelyi pozícióért vívott küzdelemben. A foglalkozáson a címerek, pecsétnyomók és a bennük látható szimbólumok jelentéseit és változásait is nyomon követtük, végezetül a jelenlegi vármegye címerének a Parlament homlokzatát díszítő mészkőből kifaragott címerpajzsát másolták le a gyerekek „varázspapír” (indigó) segítségével.

A Szandaszőlősi Általános Iskola két évfolyamának 3-3 osztálya, összesen 156 fő látogatott el a projekthét keretében levéltárunkba. Ezúton is köszönjük a pedagógusoknak, hogy minket választottak!

Utolsó frissítés:

2024.10.11.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges