Közreműködött a Magyar Nemzeti Levéltár a Kosáry Domokos Történelemversenyen

2024.05.02.
Együttműködési megállapodást kötött 2023. október 25-én a Magyar Nemzeti Levéltár és a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete egymás munkájának kölcsönös támogatására, különös tekintettel az egyesület és az intézmény levéltár-pedagógiai munkacsoportja közötti kapcsolódási lehetőségekre, tevékenységekre.

E megállapodás alapján nyílt lehetőség arra, hogy a Magyar Nemzeti Levéltár, mint partner, megjelenjen az egyesület által a 2023/24-es tanévben szervezett Kosáry Domokos Történelemversenyen. A megmérettetésen hazai és határon túli 7-11. évfolyamra járó diákok vehettek részt, akik a felkészülés és a különböző fordulók során leginkább a kötelező kerettantervi anyag ismeretéről adhattak tanúbizonyságot. A korábbi évekhez hasonlóan a Magyar Nemzeti Múzeum és a Rubicon folyóirat is biztosított feladatokat a verseny fordulóira, amelyekhez idén először a Magyar Nemzeti Levéltár Módszertani, Képzési és Levéltár-pedagógiai Osztálya is csatlakozott, bemutatva a résztvevő diákoknak a levéltárat, mint közgyűjteményt.

A második, regionális forduló előzetes feladatához osztott meg a levéltár felkészülési anyagokat levéltári dokumentumokat feldolgozó tanulmányok formájában, minden évfolyam megadott tematikájához igazodva. A 7-8. évfolyamosok gróf Apponyi Franciska naplójában mélyedhettek el, a 10. évfolyamok Báthory István erdélyi fejedelemmel, lengyel királlyal ismerkedhettek meg, a 11. évfolyamosok Fiume hovatartozásának kérdéséről kaphattak információkat a levéltári források által.

A döntőt megelőzően a Módszertani, Képzési és Levéltár-pedagógiai Osztály lehetőséget kapott egy előzetes feladat kidolgozására, így a diákok a döntő tematikájához kapcsolódóan, előre megadott levéltári dokumentumokat felhasználva egy tudósítást készítettek kisfilm formájában. A 7-8. évfolyam az 1920-as évek revíziós politikájáról, a 9. évfolyam az államalapításról, a 10. évfolyam a 18. századi boszorkányperekről, a 11. évfolyam az első világháborús hátországról szóló tudósítást állított össze a levéltári források, korábbi ismereteik és kiegészítő kutatómunka segítségével. A feladat leginkább azt a célt szolgálta, hogy a diákok közelebb kerüljenek a levéltárhoz, az ott levő forrásokhoz, gyakorlatot szerezzenek a levéltári dokumentumok felhasználásában, értelmezésében, és elsődleges források segítségével a tantervi kereteknél mélyebben járjanak körül egy-egy témát. Az elkészített tudósításokat előre megadott szempontok szerint a Módszertani, Képzési és Levéltár-pedagógiai Osztály levéltár-pedagógusai értékelték. Mind a négy évfolyam versenyzői kiemelkedően teljesítettek, igazán kreatívan oldották meg feladatot, láthatóan sok munkát fektettek a kisfilmek elkészítésébe. Ezek többségében a levéltári források, az azokban megjelenő történetek és problémák kiemelt módon jelentek meg.

Az idén április 13-án lezajlott döntőn a Magyar Nemzeti Levéltár minden kategória első három helyezettjét és a felkészítő tanáraikat egy-egy levéltári ajándékcsomaggal jutalmazta munkájuk elismeréseként. Összeségében a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete nagyra értékelte a Magyar Nemzeti Levéltár együttműködését a Kosáry Domokos Történelemversenyen, az MNL levéltár-pedagógusai pedig remek tapasztalatokkal gazdagodtak. Bízunk benne, a Kosáry Domokos Történelemverseny mellett a jövőben más rendezvényen és programon is tudja a két szervezet egymás munkáját támogatni.


 

 

Utolsó frissítés:

2024.05.03.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges