Gépjárművek a Tiszai felsőjárásában 1945-ben

Július hónap dokumentuma
2020.06.30.
Ma már mi sem természetesebb a hétköznapok álmos reggelén bepattanni az autónkba, elindulni gyermekeinkkel, s félrehúzódni, hogy kikászálódjanak az iskolánál, majd bosszankodva visszasorolni a város hömpölygő járműtömegébe és remélni, hogy éppen időben megérkezünk a munkahelyünkre. Délután hatalmas dugóban torlódni és elmenni bevásárolni, majd végül megérkezni haza. Ez a szinte örökös körforgás az életünk része. Aki esetleg gyalog jár az utcán, egy-egy szakaszon akár több száz járművet láthat.

1920-ban Magyarország területén 1672 gépjármű közlekedett. Ez a szám megtízszereződött 1927-re. A Budapesti Hírlap értesülései szerint 1938 júniusának végén az összes gépjármű száma 34846 volt Magyarországon, amelyből csak Budapesten 17106 volt. A személygépkocsik száma Budapesten 8615, vidéken 1415, valamint a motorkerékpároké Budapesten 3701, vidéken 7487. Ez a szám tovább növekedett, azonban a második világháború tragédiája az ország gépjármű-állományában súlyos károkat okozott.

A frontharcok elmúltával az Ideiglenes Nemzeti Kormány kereskedelmi és közlekedésügyi minisztere, Gerő Ernő 1945. június 5-én elrendelte (június 12-én pedig hatályba is léptette) a gépjárművek bejelentését és nyilvántartását. E rendelet gyakorlatilag minden közlekedési eszközre kiterjedt, függetlenül attól, hogy forgalomra alkalmas vagy roncs állapút volt-e a felmérés időpontjában. A legközelebbi rendőrhatóság a megtett bejelentést követően igazolást adott ki a gépjárművekről, amelyet 3 napon belül kellett kibocsájtani.

A rendelet szól a gépjárművek kimutatásáról is. Tartalmaznia kell a sorszámot, a bejelentő nevét, a gépjármű gyártmányát és nemét (személy vagy teher, ép vagy roncs) és a tulajdonos nevét. A bejelentőnek kötelessége a rendelet hatálybalépésétől a gépjármű állapotának megőrzése. Természetesen a bejelentő a gépjármű állapotán javítást eszközölhet. A közúti forgalomban résztvevő járműveket új hatósági jelzéssel kellett ellátni. A rendelet ellen elkövetett kihágás során a gépjármű elkobzásra került.

1945. szeptember 24-ével elkészült a Tiszai felsőjárásban is a kimutatás, amelyet tovább is küldtek az alispán részére. A járás területén összesen 29 személy jelentett be gépjárművet. Településenként az alábbi módon oszlottak meg:

MNL JNSzML IV. 407. Jász-Nagykun-Szolnok vármegye alispánjának közigazgatási iratai. 12759/1945. Gépjárművek bejelentése.

Kunhegyesen 3 személyautó, 1 motorkerékpár és 5 német gyártmányú „szárazföldi és vizi autó”, és 1 személyszállító volt. Dévaványán 1 vontatótraktor és 1 motor, Tiszaszentimrén 4 motorkerékpár és 3 személyautó, Abádszalókon 2 személyautó lett bejelentve. Kunmadarason 6 motorkerékpár, amelyből egy oldalkocsis, egy pedig német gyártmányú háromkerekű, 1 autókarosszéria, 4 személyautó, valamint 2 teherautó. Kenderesen pedig 1 személy- és 2 teherautó, valamint 2 oldalkocsi roncsa került bejelentésre.

Steyr márkájú gépjármű 1940-ből. Fortepan 115094 – Kelemen Zsuzsa adományozó

Douglas motorkerékpár 1925-ből. Fortepan 175044 – Berecz adományozó

Volkswagen Schwimmwagen Typ 166. 1944-ből. https://hu.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Schwimmwagen

 

Készítette: Vincze János Farkas, segédlevéltáros

 

Felhasznált források és irodalom:

Budapesti Hírlap (Budapest) LVIII. évf. 183. sz. 1938. augusztus 14. 14. o.

Bede János (szerk.) Jász-Nagykun-Szolnok megyei hidak és utak. Szolnoki Közúti Igazgatóság, Szolnok. 1993. 26. o.

Az 1945. évi 6000. K.K.M. számú rendelet a gépjárművek bejelentéséről és nyilvántartásba vételéről.

 

Utolsó frissítés:

2020.07.09.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges