Gárdonyi Géza történelmi témájú regényében – egy évnyi kutatómunka után – Szent Margit legendáját dolgozta fel. Szent Margit IV. Béla király leányaként a Nyulak szigetén, egy domonkos rendi apácakolostorban nevelkedett és önsanyargató életet élt. Gárdonyi Isten rabjai című regényében arra kereste a választ, hogy mi késztette a király lányát az önfeláldozó életre. Vándorkiállításunk egyik célja az Országos Levéltárban található források alapján alátámasztani az író munkájának alaposságát.
A regényben Árpád-házi Szent Margit életét gyermekkorától haláláig követhetjük nyomon Jancsi fráter szemszögéből. Egy kertész fia, Jancsi első találkozásuk alkalmával beleszeret Margitba, s bár szerzetessé avatják, mindvégig Margit közelében éli életét. A margitszigeti kolostor kertjét gondozza, és így az akkori Magyarország szellemi központjában a kor jelentős eseményeinek lesz tanúja. Látja a trón körüli viszályokat IV. Béla és V. István, azaz apja és fia között és Margit békítő szándékú tetteit.
A tatárjárás elől menekülve Klissza (ma: Klis, Horvátország) várában 1242-ben szülte meg IV. Béla király felesége, Laszkarisz Mária lányukat, Margitot. A király és hitvese a születendő gyermeket Istennek ajánlotta, hogy ezzel kiengesztelve segítsen elhárítani az országra törő pogány horda veszedelmét.
Margitot 3 éves korában (1246-ban) a veszprémi domonkos rendi Szent Katalin apácakolostorba adták, ahol 10 éves koráig, 1252-ig nevelkedett. Valószínűleg már 1246-ban elkezdődött a Nyulak szigetén [ latinul: insula leporum (ma: Margitsziget)] az új kolostor építése. A sziget északi végén ekkor már létezett az esztergomi érseki vár, feltételezhetően ebben az időben telepedtek meg ugyanitt a premontrei és ferences (minorita) szerzetesek, valamint ekkoriban kezdődhetett a johanniták várának építése is. A sziget keleti részén Imre király (1196-1204) egy királyi udvarházat emeltetett. A tatárok az óbudai királyi lakot elpusztították, ezért a tatárjárás (1241-1242) után a a királyi pár ideiglenesen átköltözött a szigeten épségben maradt királyi udvarházba, melyet Béla egy saroktoronnyal megerősített. A király, hogy gyermekét a maga közelében tudhassa 1252-ben átköltöztette a domonkos rendi apácákat a Buda közelében fekvő Szűz Máriának szentelt kolostorba. Ekkortól kezdik el régi neve mellett az apácakolostor védőszentjéről Boldogasszony szigetének vagy Szűz Mária szigetének is nevezni a területet.
Gárdonyi regénye a kolostor építésével, felszentelésével, Margitnak és apácatársainak az új kolostorba költözésével kezdődik (1252).
szerzetesrendek:
a katolikus egyházban a világi papságtól eltérő közös szabályok (regulák) szerint élő és általában egy helyen (kolostor, zárda) lakó szerzetesek (frater) vagy szerzetesnők (soror) közössége. Közös jellemzőjük a hármas fogadalom: szegénységi (vagyis a szerzetesnek nem lehet saját tulajdona), tisztasági (szüzességi), engedelmességi (feljebbvalójának való engedelmesség). A világi papság nem tesz szegénységi fogadalmat, vagyis személyes tulajdonnal is rendelkezhet. Regulájuk, szervezetük és életmódjuk alapján megkülönböztetünk monasztikus, kanonok-, ispotályos (betegápoló, gyógyító), lovag- és koldulórendeket. A monasztikus rendek olyan közösségek, melyeknek önállóak, nincs központi szervezetük. Regulájuk alapján a Szent Benedek által alapított bencések (és az ebből a rendből kivált ciszterek) jellemzője a világtól való elzárkózás: tehát nem végeznek lelkipásztori szolgálatot (pasztorációt). A Szent Ágoston reguláját követő kanonokrendek (Premontrei Kanonokrend, Szent Sír Kanonokrend stb.) a szerzetesi életformát összekapcsolják a pasztorációval. A lovagrendek a keresztes háborúk idején alakult szerzetesrendek (templomosok, johanniták), tagjainak feladatai közé tartozott a – szerzetesi életforma mellett – a betegápolás, zarándokok védelme és a kereszténység ellenségei elleni fegyveres harc is. A koldulórendek (ferencesek, domonkosok) pasztorációt végeznek azonban tiltott számukra a jelentős vagyonszerzés, koldulásból tartják el magukat.