Kiállítás a „körutas” Szegedről, Brnoról, Krakkóról és Kassáról

2025.09.25.
Október 9-én, csütörtökön 17 órakor a Magyar Tudományos Akadémia székházában nyílik meg az a tárlat, amelynek középpontjában Szeged, Brno, Krakkó és Kassa lesz. Olyan települések, amelyek történetében, településszerkezetében a körút fontos szerepet játszik. A kiállítás, amelyet a Magyar Nemzeti Levéltár koordinál, később a Szegedi Egyetem bölcsészettudományi karán, illetve 2026-ban Krakkóban, Brnoban és Kassán is látható lesz.

A 19. század főutcái a körutak voltak. A rendszerint a középkori városfalak vagy a barokk erődítések bontásával nyert területen szinte valamennyi városépítészeti kérdést egyszerre igyekeztek megoldani. A fasorok és parkok friss, pormentes levegőt ígértek. Az elegáns sétányokon a polgárság egy új városhasználat mintáit teremtették meg. A hatalmi centrumok egymásnak is ellentmondó épületei szinte egyik napról a másikra nőttek ki a földből. Múzeumok, városházák, iskolák, kaszárnyák, a külső körutakon pedig újabb kaszárnyák, valamint gyárak sorakoztak. A körgyűrűs szerkezet egyben válasz volt a növekvő közlekedései kihívásokra is. Nem utolsó sorban a körút éles határt jelentett gazdag és szegény, polgár és munkás között. Paradox módon azonban össze is kötötte ezeket a társadalmi rétegeket. Aki a körúton utazott, sosem hagyta el a várost, ez maga volt a nagyváros élménye, az önmagban forduló modernitás.

Közép-Európában, ezen belül is a mai visegrádi országok városaiban, külön inspirációt jelentett a bécsi Ring, majd kisebb hatással ugyan, de a budapesti Nagykörút. Az is igaz, hogy a körút koncepcióra ennél távolabbi példákat nehéz lenne találni. A bécsi Ringet elegáns, zöldellő parkok, pompás közintézmények és az elitek palotái szegélyezik. A Nagykörút "amerikás" módon született, jó befektetésekkel, a szükségesnél nem hivalkodóbb bérházakkal és jövedelmező kávéházakkal, színházakkal, mozikkal.  

 

Lechner Lajos tervei

A kiállításon Bécs és Budapest csak referenciapontként jelenik meg, hiszen a cél éppen annak bemutatása volt, hogy a fővárosokon túli városoknak sajátos atmoszférája van. Szeged, Brno, Krakkó és Kassa a kor viszonyai közt nagyvárosiasnak nevezhető tereket hoztak létre, miközben ugyanezeknek a városoknak a lépétke, népességszáma messze elmaradt a fővárosokétól. A négy helyszínen sok a közös vonás: a zöldellő fasorok, ez elegáns múzeumok és színházak, a monarchia utolsó évtizedeire jellemző békebeli díszesség. Ugyanakkor a különbségek is feltűnőek.

Szeged árvíz utáni alapraját ugyanaz a Lechner Lajos tervezete, akinek Pest is köszönheti körútrendszerét. Általában is igaz, hogy Szeged egy olyan nagyvonalú szerkezetet kapott, amelyet csak igen lassan tudott belakni. Még a belvárosnak tekinthető Tisza Lajos körút házai közt is bőven akadtak fölszintes lakóházak, nem beszélve a nagykörútról, ahol csak egy-egy állami beruházás, a laktanya vagy a börtön emelkedett ki a szétterülő és alacsony városszövetből. Valójában persze Szeged nem is kettő, hanem négy körgyűrűs város. Az első gyűrűt a Széchenyi tér és a Stefánia kettős parksávja képezi a lebontott vár egykori előterében. A legkülső, legkevésbé ismert körgyűrű az árvízvédelmi töltés. Utóbbi kapcsán a két világháború között Budinszky-Pálfy Endre javaslatára felmerült egy zöld parksáv ötlete is. A javasolt formában mindez ugyan nem valósult meg, de a lakótelepek zöldterületei valamit megidéznek az egykori koncepcióból.
 


Elsősorban Magyar Edének és persze az építtetőknek köszönhető, hogy Szegeden a századforduló egészen sajátos, franciás art nouveau formavilága is otthonra lelt. Magyar Nemzeti Levéltár Csongrád Vármegyei Levéltárának gyűjteménye

 

Külföldi példák

Második helyszínünk Brno, Morvaország központja. Az egykor német többségű történelmi belvárost sokan kis Bécsként emlegették, mivel a körút tervezésében több bécsi építész is szerepet játszott.  A kiállításon azonban azt is megtudhatjuk, hogy ez az elnevezés némileg túlzó, hiszen a brnoi ring sajátos, a város korábbi katonai szerepéből következő szerkezetet mutat. Kívülről befelé épült ki. Legelőbb az erődítményektől tisztes távolban futó út készült el, majd évtizedek múltán a sétány, utoljára pedig, az 1860-as évektől a lebontott erődítés helyét elfoglaló házsorok.

 

A terv, ami miatt Brnot sokan kis Bécsként emlegetik. A bécsi Ludwig Förster 1860-ban született tervét azonban a város nem fogadta el.
 

A vörös templomot szintén egy bécsi építész, Heinrich von Ferstel tervezte az észak-német gótika jegyében. A templom főtengelyébe futó út egyben a körút legjellegzetesebb szakasza, iskolákkal, múzeumokkal és persze az elmaradhatatlan zöld parkkal. Brno Városi Múzeum gyűjteménye

 

Krakkó Kis-Lengyelország fővárosa, a "legbécsiesebb" lengyel város, egyben nekünk magyaroknak, a "legmagyarabb" lengyel település. Középkori várfalait az 1800-as évek elején bontották le, a század közepén már a városligetnyi sétatéren pihenhettek a polgárok. A századfordulóhoz közeledve merült fel az igény, hogy ezt a városligetet reprezentatív körúttá formálják, rangos oktatási és művelődési intézményekkel. Ezt az utat a turisták is jól ismerik, miközben a krakkói nagykörútra legfeljebb a könyvtár, az egyetem vagy a múzeum okán látogatnak el. A zömmel 1920 után kiépülő útvonal az újjászülető Lengyelország egyik legmonumentálisabb alkotása, hatalmas parkkal, bérházakkal és közművelődési palotákkal. Mindezek az épületek a kor építészeti formanyelvén, a neoklasszicizmussal keveredő modernitás jegyében születtek. A parksáv pedig az út közepén fut, ami ma nem a legszerencsésebb, hiszen az időközben megnövekedett forgalom miatt megközelíteni is nehéz.

 

Krakkó körútja a Planty a nagy politikai ünnepségek helyszíne is egyben. A képen a zászlók Horthy Miklós látogatásának alkalmával kerültek ki a házakra. Lengyel Digitális Archívum gyűjtemény

 

A krakkói külső körút a két világháború közti városfejlesztés európai léptékű alkotása, parkokkal, korszerű bérházakkal, művelődési palotákkal és széles közlekedési útvonallal. Lengyel Digitális Archívum gyűjteménye

 

Miközben Szeged, Brno és Krakkó körútjai a mai városszerkezetben is központi szerepet játszanak, Kassán csak a régi térképek őrzik a körutak nevét. Kassán voltaképpen egymástól függetlenül kiépült, illetve kialakult utakat kereszteltek át körúttá. A 20. századi bontások nyomán a város déli részén a régi beépítést is nehéz már elképzelni. Máshol, így a Rákóczi körúton (ma Moyzesova), szinte változatlan formában maradt meg a századfordulós városkép. A kassai körutak sajátosságát kettősségük adja. Az egyik oldalon palotaszerű közintézmények állnak, velük szemben a kassai polgárok bérházai sorakoznak. A látvány mégsem visszás, mert a középen futó széles sétány egységbe fogja a különböző léptékű épületeket.

 

Kassa körútjának egyik oldalát országos hírű építészek tervezték, mint pl. a mai Óvárosi Városháza németes hangulatú tömbjét Kopeczek György. Tamáska Máté felvétele

 

Az elfeledett kassai körút másik arca, egyszerű, emeletes bérházakkal, helyi mesterek munkáját dicséri. A körút legrégibb elemét egyébiránt itt is, mint sok más városban, a fasorok képezték. Tamáska Máté felvétele

 

Tárlat összefogásban

A kiállítás négy intézmény összefogásával, a Visegrádi Alap támogatásával valósult meg. A projektet a Magyar Nemzeti Levéltár (MNL) koordinálja, partnerei a kassai- és brnoi műszaki egyetemek (TUKE, illetve VUT), valamint a krakkói Jagelló Egyetem (JU) voltak. A városépítészek mellett történészek, szociológusok dolgoztak a szövegek összeállításán, a források összegyűjtésén. Külön érdekessége a kiállításnak, hogy eddig nem vagy csak szaklapokban publikált levéltári forrásokat, terveket, térképeket is bemutat, emellett sok-sok korabeli és mai fotóval idézi meg a körutak hangulatát, látványát.

Az október 9-én, 17 órakor a Magyar Tudományos Akadémia székházában nyitó tárlatot később a Szegedi Egyetem bölcsészettudományi karán láthatja a szegedi közönség. 2026-ban aztán Krakkóba, Brnoba és Kassára utazik a tárlat. Jövő májusban pedig a Magyar Nemzeti Levéltár tudományos konferenciája zárja az eseménysorozatot.

A kiállítás kurátorai: Tamáska Máté (vezető kurátor), Kamil Ruszała (Krakkó), Adam Guzdek (Brno) és Jan Sekan (Kassa). Arculat: Kovács Mariann.

 

Utolsó frissítés:

2025.09.25.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges