Levéltári órák a tanév második félévében
2017. februárjában a Nyergesújfalui Kernstok Károly Általános Iskola Eterniti telephelyén járt kollégánk: Tóth-Péter Veronika, aki a felső tagozatos diákokat ismertette meg az írás történetével. Nagy élmény volt a nebulók számára, hogy kezükbe foghatták a kézzel faragott nádtollakat, s mint időutazó kisdiákok mártogathattak a tintába, s igyekeztek betűről betűre, szóról szóra egyre tökéletesebben formálni az írásjeleket. Megtapintva papiruszt, a merített papírt, kézzel fogva követhették nyomon a változást a korai íráshordozóktól napjaink finom papírjáig.
Májusban Pilismaróton tettünk látogatást a Bozóky Mihály Általános Iskola alsós diákjai között. Tavasz lévén már a legkisebbek is tudtak írni, olvasni, így nagy átéléssel és együttérzéssel vettek részt a foglalkozáson. Hiszen tudják, még a mai kisdiákoknak is komoly tanulási folyamat eredménye az írás, a gondolatok papírra vetése a modern körülmények ellenére, s igazán átérzik a középkori kódexmásolók és írnokok percíz munkájának fáradalmait. A foglalkozás csúcspontja volt, amikor saját maguk készíthettek viaszpecsétet vörös pecsétviasszal és igazi pecsétnyomóval.
Júniusban járt nálunk a Dobó Katalin Gimnázium történelem fakultációs csoportja (tanáruk: Peragovics Ferenc), akik legújabb kiállításunkat tekinthették meg Kládek László vezetésével. Bár a kiállítás csak később, a Múzeumok Éjszakája 2017-es programjának keretében nyílt meg, így a „premier előtti” látogatók még az előkészítő munkálatokba is bepillantást nyerhettek. Az előadás során számos olyan információ birtokába kerülhettek, melyek kulisszatitkoknak számítanak, olyan élményekről hallhattak, melyek tanáraik, szüleik életének szerves része volt, a gyerekek számára viszont már történelem.
Szintén júniusban az Árpád-házi Szent Erzsébet Középiskola alsós diákjai látogatták meg levéltárunkat a nyári táborozás programjaként. Számunkra külön öröm volt, hogy a csoportot intézményünkben láthattuk vendégül, hiszen így a kisdiákok még összetettebb képet kaptak a levéltárról. Így mi már ismerős hely lettünk számunkra, melyet a későbbiekben is bátrabban fognak felkeresni családjaikkal, vagy felnőttként kutatásaik során. A különféle papír- és tintafajtákkal való ismerkedés nagy élmény volt a gyerekeknek, akárcsak a pecsét készítése.
Összességében az a majd 300 diák, akikkel a tanév második felében kapcsolatba kerültünk, egy meghatározó együttműködés alapja. Számunkra fontos, hogy a diákságnak kézzel fogható tudást biztosítsunk, mely tudásközpontú oktatási rendszerünk interaktív támpontját adja, egy olyan módon megszerzett tudást, mely merőben eltér a hagyományos iskolai keretek közt történő ismeretszerzéstől.
Fotók: Tóth-Péter Veronika, Vakán József
Új hozzászólás