A hernyótalpas vízre száll… Háborús roncskiemelések a Körös folyókból, Gyomaendrődön, Mezőberényben 1945 nyarán
Egy különleges gépjármű: a Hansa az a Sonderkraftfahrzeug
A korabeli közbeszédben „Hanzának” hívtak minden német féllánctalpas vontatót, teherautót, függetlenül attól, hogy a járműcsalád Zugkraftwagen, Sd.Kfz. 7 vagy Sd.Kfz. 8-as modelljéről volt szó. Előbbi a „vontató” kategóriájának a 8, míg utóbbi a 12 tonnás vonóerővel rendelkező típusát jelölte. Egy ilyen „Hansa” vontatónak a sorsát világítják meg a Magyar Kommunista Párt Békési Járási Titkárságának anyagában feltárt dokumentumok. A történet különlegességét az adja, hogy ismereteink szerint ez az eddigi egyetlen olyan féllánctalpas vontató, amelynek a sorsa nem követi a szovjet hadizsákmányok tipikus útját, vagyis nem került összegyűjtés után vasúti kocsira, és nem vezetett az útja egyből az olvasztóba.
A mentési munkálatok sorrendje a következő lehetett: az alacsony vízállásnál – a zöld árhullám után – a búvár a masinát a vízben megvizsgálta, majd az előkészített vontatókötelet rögzítette. Ezt követően a gőzlokomobil a vontatást megkezdte csörlővel, majd az iszapba belesüppedt járművet aládúcolták, s a vontatást a gátföveny eléréséig folytatták. A vontatótraktorok lánckötéllel vettek részt a kiemelésben, a gépet pedig szerkezetileg tüzetesen átnézték, vontatásra előkészítették, végül elszállították a gyűjtőpontig. A láncgörgőkön a vontatmány tudott gurulni, de csak a rögzítőfékek kioldása után. A nagyobb vonóerőt egymás elé kapcsolt lánctalpas Hofherrek biztosították, forduláskor a rásegítést vonórúddal oldották meg.
HU-MNL-BÉVL-XXXV.21.b.1. 50. ö.e. Magyar Kommunista Párt Békési Járási Titkárságának iratai 1945-46.
Új hozzászólás