KomBeat-KomRock-KomPunk

1954. április 12-e (Bill Haley Rock Around the Clock című dalának felvételi ideje) és 1962. október 5-e ( a Beatles Love Me Do című dalának kislemez-megjelenése) két fontos dátuma a világ művelődés-, zene- és társadalomtörténetének. 1954 áprilisától számíthatjuk egy új korszak kezdetét, amikor is a tizenéves fiataloknak önálló zenei kultúrája alakult ki, először az Amerikai Egyesült Államokban, majd Nyugat-Európában is. És ez még csak a kezdet, hiszen ez az új jelenség nem állt meg a vasfüggönyökkel, zavaróadókkal védett, a Szovjetunió által felügyelt kelet-európai országok határainál, hanem feltartóztathatatlanul nyomult tovább. Hiába volt ellenkezés, tiltás, családi, iskolai, rendőri retorzió, Magyarországon is (sokszor maguk készíttette) gitárt vettek kezükbe a fiatalok, és (szintén maguk gyártotta) erősítőkbe dugták azokat, és diadalmasan, bár kissé torzan zengett kezdetben a rock and roll, majd a beat.
Virtuális kiállításunk ennek a folyamatnak a Komárom megyei történetét igyekszik bemutatni. Előbb néhány szó a helyszínről:
Komárom megye (1990-től Komárom-Esztergom, 2023-tól vármegye) Magyarország legkisebb megyéje 2265,08 km2-nyi területével, székhelye Tatabánya. 1950-től 1983 végéig három járása volt: a dorogi, a tatai és a komáromi (korábban gesztesi) járás. Mintegy 300 ezer fős lakossága az az ország népességének mintegy 3,13%-át adja, népsűrűsége viszont meghaladja az országos átlagot, a második legsűrűbben lakott megye. Emellett Magyarország egyik legfontosabb bányászati-ipari területe volt a 19. század végétől mintegy száz éven át. A Tatai- és a Dorogi-medence szénkészletének bányászata egész Magyarország területéről csábított ide munkavállalókat, akik sok esetben családjukat is ideköltöztették. A szénbányászat az ipar más területén is gyors fejlődést indított el, szintén a a 19. század végétől. Erőművek, a bányákat kiszolgáló gépműhelyek, a cement- és karbidgyárak után a 20. század közepére a kőolaj-feldolgozás és a vegyipar is megjelent Komárom megyében. Hagyományos falvak egész sora alakult át ipari területté: Ács, Csolnok, Dorog, Lábatlan, Nyergesújfalu, Oroszlány, Tatabánya elődtelepülései (Alsőgalla, Bánhida, Felsőgalla, Tatabánya), Tokod. A bányászat és az ipar a műszaki értelmiség kialakulásának is kedvezett.
A megye területe adja tehát kiállításunk földrajzi határait, az időbeli határ pedig az 1960-as évek közepétől 1989-1990-ig tart.
Első állomásunk rövid összefoglalása a rock and roll, a beat, a rockzene történetének, Magyarországi eltejedésének. Az ezután következő öt állomás az Ifjúság, politika, kultúra főcímet viseli. Talán még sokak számára ismerős ez a három szó, így együtt. Volt valaha a Magyar Rádiónak egy ifjúsági műsora Ötödik sebesség címen (szignálja a Juventus együttes Da-da-da, valamint a Bergendy együttes Ötödik sebesség című dalaiból állt össze), alcíme pedig az általunk is használt három kifejezés volt. Ezek az állomások azt a környezetet próbálják bemutatni, amely megszabta, hogy Komárom megye fiataljai milyen feltételek mellett énekelhettek, zenélhettek, táncolhattak, szórakozhattak. Ezen állomások némelyikében is átlépjük megyénk határait, különösen a Politika címűben, mert itt megpróbáljuk érzékeltetni azt a hangulatot, amit az új zene váltott ki a politika alakítóiból és az értelmiségből. Nagy teret kap általában is a közművelődés, ezen belül pedig a múvelődési házak és az ifjúsági klubok helyzete, hiszen ezek az intézmények adtak keretet és biztosítottak helyszínt a beat-matinéknak, koncerteknek, diszkóknak.
Későbbi állomásaink közül kiállításunk gerincét a Komárom megyében valaha dolgozó beat- és rockzenekarok felsorolása, valamint szintén a megyénkben megrendezett tánc-beat-rock-punk-new wave koncertek adatbázisa adja. Természetesen ezek a felsorolások szükségszerűen hiányosak,de további kutatásokkal bővíthetők és egyre teljesebbé tehetők.
További állomásaink a helyi és országos tehetségkutató versenyeket, a híres dorogi rockfesztivált, az ifjúsági zene és társművészetek fúzióját, valamint az országos hírű előadóművészek megyénkbeni megítélését, fogadtatását mutatják be.
Kívánjuk, hogy látogatóink egy részében minél több emlék idéződjön fel, míg a látogatók másik fele azzal szembesülhet, hogy szüleik, sőt még nagyszüleik is az akkori felnőttek "ezek a mai fiatalok..." panaszkodó-dorgáló véleményét váltották ki.
Kládek László
