Add tovább!
Ládafia: A hónap dokumentuma az MNL Békés Vármegyei Levéltárából
2025.08.12.
Az iskolatörténeti források közül legnagyobb számban az intézmények működésére vonatkozó igazgatási, gazdasági iratok, valamint a tanulók beiratkozását, előmenetelét dokumentáló – sokszor méretükben is imponáló – kötetek fordulnak elő levéltárunkban. Ezek a szikár, tényszerű adatokat felsorakoztató dokumentumok alapvető információval szolgálnak az egyes iskolák múltjára, a diákok társadalmi összetételére.
MNL BéVL XIII. 10. a. 88. tétel
Ha a dolgok mélyére nézünk, még számos érdekesség kínálkozik, amely apró, színes mozaikot nyújt egy-egy iskola történetéhez: rendezvényekre, önképzőköri előadásokra szóló meghívók, a cserkész- és úttörőmozgalomhoz kapcsolódó relikviák, ballagási tablók, esetleg öregdiák-találkozók szervezését érintő iratok lehetnek közöttük. A tanítók, tanárok, iskolaigazgatók után maradt személyes irathagyaték valódi kincsesbánya: sokszor tanmenetek, óravázlatok, dolgozatok, emlékalbumok, dicsérő oklevelek, szolgálati emlékérmék találhatók bennük. Rendkívül érdekesek ezek, az iskolát a katedráról szemlélő iratok, de hogyan is fest a tanintézet „alulnézetből”?
A diákperspektíva, pláne egy-egy iskolai csíny a legritkább esetben érhető tetten a levéltári iratokból. Pedig a gyerekkorunkat idéző, megmosolyogtató apróságok kedves emlékként élnek mindannyiónkban. Nem is gondolnánk, de a 20. század eleji gyulai diákhétköznapok is kiválóan megragadhatók a város történetében fontos szerepet játszó Ladics család sokrétű, nagy forrásértékű iratanyagának a segítségével.
A megyeszékhelyen élő, ügyvédként tevékenykedő, nagy tekintélynek örvendő Ladics családfők, Ladics György (1834–1906) nagypapaként és Ladics László (1864–1924) édesapaként egyaránt fontosnak tartották unokáik, gyermekeik körültekintő iskoláztatását. A lányok műveltségét porosz nevelőnők alapozták meg, majd a lippai zárdába és az egri angolkisasszonyokhoz küldték őket tanulni. A felsőfokon jogi, orvosi és műszaki tanulmányokat folytató fiúk elemi és középiskolás évei szülővárosukhoz, Gyulához kötődött.
Az 1905-ben született ifjabb Ladics László bátyjai nyomdokán haladt és az 1910/1911. tanévben iratkozott be a gyulai római katolikus főgimnázium első osztályába. Nehezen vette az akadályokat, az első két osztályt kétszer kellett elvégeznie, a harmadikat csak 1914/1915-ben kezdhette meg. Az évismétléseknek viszont pozitív hozadéka is volt Ladics László számára, mivel Bartoss Ferenc osztályfőnök úr harmadikban új fiút ültetett a második padsor ötödik helyére, a békéscsabai állami polgári fiúiskolából átiratkozó Konrád Andort. Ekkor alapozódott meg Laci és a nála három évvel idősebb Andor barátsága, a kiskamaszok véd- és dacszövetsége, közös időtöltése. Igaz, az iskolai rendtartások szigorúan tiltottak minden olyan elfoglaltságot, amely elvonná a tanulók figyelmét a tanóráktól, az unatkozó diák száz évvel ezelőtt is megtalálta a módját, hogy átvészeljen egy álmosító előadást. Ladics László, ha elunta magát, itatóspapírjain rajzolgatott, a füzetek, tankönyvek lapszéleire irkafirkát biggyesztett, esetleg felnőtteket utánzó aláírásmintákkal kísérletezett. Alkalomadtán pad alatti postát is útjára indított, a második padsor ötödik helyére címezve üzenetét. A „postaforgalmat” bizonyíthatóan megbízható útvonalon bonyolította és kis cetlije célba ért, sőt ugyanazon a gondosan összehajtogatott papírfecnin rendre választ is kapott Andor barátjától. Ki tudja, egy monoton magyar- vagy németórán, netalántán Manyák Ödön tanár úrnak az őszkor virító növényeiről tartott eszmefuttatása alatt lankadt a figyelem? Nem zárható ki az sem, hogy a pályakezdő, mennyiségtanból és rajzolás geometriából óraadó, Ondrejkovics Lajos fegyelmezését játszották ki a nebulók. Így vagy úgy, de a pad alatti üzenetváltások csak megszülettek a kisgimnazisták olyan létfontosságú ügyeiben, mint a sorból való megszökés, a kapu előtti találkozó pontosítása vagy éppen a folyton levelező és sugdolózó Duci gyanús viselkedésének a tisztázása. Osztálytársuk, a képtelen hazugságokat terjesztő, behízelgő modorú Haverda Ferenc szemmel tartása is állandó – akár óra alatti – figyelmet követelt Lacitól és Andortól, idejekorán dönteniük kellett, kiszolgáltatható-e neki a jól megérdemelt pofon.
Akárcsak Gyulán, a Városligeti fasori evangélikus főgimnáziumban, Budapesten is létkérdések foglalkoztatták a tizenéves fiúkat. Kettejük pad alatti postája ugyanúgy átvészelt egy évszázadot, mint Ladics László és Konrád Andor üzenetváltásai. A két, Andorral egyidős fiú nem kisebb dologról, mint „birodalomépítésről” álmodozott, amit hivatalos okmányba is foglaltak: „Szerződés, melynek értelmében Némethország hajlandó Naimanntiát a Fasortól a Bajza utcáig terjedő békés együttműködésről biztosítani. Némethország Naimanntia területi integritását és minden Naimanntia felesleges tagjai (fül, kéz, fej, stb.) elhárítására irányuló akciót a legélesebben elítél. Naimanntia pedig elismeri Némethország korlátlan intézkedési jogát a kalapra vonatkozólag, és annak jövendő törvényalkotására nem kíván nyomást gyakorolni.” Némethország ura a későbbi joghallgató, a tragikusan fiatalon elhunyt Németh Zoltán (1903–1922), a Naimanntia feletti rendelkezési jog gyakorlója az a Neumann János (1903–1957) nevű fiú volt, akit a számítógép atyjaként ismer az egész világ…
Szerző: Héjja Julianna Erika
A Ladics László által 1914/1915. tanévben útra indított pad alatti posta címzettje K. A., azaz Konrád Andor osztálytársa volt (MNL BéVL XIII. 10. a. 88. tétel)
Unaloműző irkafirkák Ladics László iskoláskorából (MNL BéVL XIII. 10. a. 88. tétel)
Felhasznált források:
Biczó Henriett: Csókol: Albert. In: Magyar Hírlap, 34. évf. (2001. szeptember 1.) 204. sz. 15. p.
Németh Sándor: Diákkori emlékek Neumann Jánosról. In: Új Tükör, 21. évf. (1984. február 12.) 7. sz. 21. p.
Új hozzászólás