100 évvel ezelőtt

2025.05.28.

Száz évvel ezelőtt

 

Már a XIX. század közepén égető szükség volt a magyar közlekedési hálózat kiépítésére. Ezt kívánták meg a kereskedelmi igények, mert a külföldön is népszerű magyar gabonát és bort szállítani kellett valahogy. A közlekedési hálózat fejlesztése Tolna vármegyét is nagy mértékben érintette. Az árucikkek szállítása kezdetben csak vízi úton volt biztosított, mivel a vármegyét határolja a Duna. A vasúthálózat fejlesztése a XIX. század közepén indult meg Magyarországon. A század második felében Tolna vármegyében is jelentős építkezések történtek. 1882-ben adták át a Budapest-Dombóvár vasútvonalat. Egy évvel később elkészült a Sárbogárdot és Szekszárdot összekötő sínpálya. A Szekszárd-Bátaszék vonal 1897-re épült meg. A vármegye települései közül Dombóvár és Bátaszék jelentős vasúti csomópontok lettek.

A vármegye közúthálózata is kezdett kiépülni a századfordulóra. A legfontosabb útvonal a Duna partján húzódott Budapesttől déli irányba kiindulva. Ez volt a mai 6-os és Szekszárdtól délre az 56-os utak elődje.

Az általunk közölt térképek 1926-ban, tehát majdnem 100 évvel ezelőtt készültek, amelyek által képet kaphatunk az akkori viszonyokról. Láthatjuk a vármegyei vasúti és hajó vámállomásokat, a kiépített és kiépítetlen törvényhatósági közutakat, a törvényhatósági és a vasútintézeti kezelésben levő vasúti hozzájáró közutakat, a kiépítetlen községi közutakat és közdűlő utakat is. Ezek a térképek az Állami Építészeti Hivatal iratai között találhatók.

Készítette: Marosi Tibor József levéltáros

Utolsó frissítés:

2025.05.28.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges