Levéltárpedagógia

Tematikus foglalkozásaink:

 

Boszorkányok pedig nincsenek!

 

 

Esetleg mégis? Mi a helyzet a vámpírokkal, lidércekkel, tündérekkel? Hogyan vélekedtek erről királyaink? Ördöngös, vagy füves ember? Gyógyító, vagy kuruzsló? A népi hiedelmek miért foglalkoztatták a nemességet? Kiket fogtak és ítéltek el, gyakran máglyahalálra, boszorkányság vádjával? Mi az igézés? Miből készül és mire jó a boszorkány kenőcs? Ezekre a fontos kérdésekre ka­punk választ, miközben rejtélyes középkori szövegeket fejtünk meg, bűnténye­ket tárunk fel és igazi varázslat szemtanúi is lehetünk.

A varázslat és a boszorkányság témaköre igen népszerű lett a mai ifjúság körében. Fontos, hogy a foglalkozás résztvevői megismerjék azokat a valós történelmi alapokat, kulturális és szociális környezetet, gazdasági változásokat, melyek a népi hiedelmek elterjedését, a vallási mozgalmak kibontakozását segítették. 

                                                                                      

Utazzunk! II. József nyomában

II. József elindult és bejárta Európát. Útját nem kísérték testőrök, vagy udvaroncok, mert gróf Falkenstein álnéven utazott, többek között Magyarországon is. A foglalkozás története szerint 100 évvel később három fiatal nemes fogadást köt, hogy bejárja a császár 1768-as útvonalát 42 nap helyett 21 nap alatt. Kalandos útjuk során utaznak gőzhajóval, pihennek a Rudas fürdőben, megtámadják őket a toportyánok, megismerkednek a szegedi szuperekkel, karanténba kerülnek Zimonyban, majd megtapasztalják a híres „magyaros vendégszeretetet” Festetich gróf keszthelyi kastélyában.

Földrajzi környezetünk megismerése, tájékozódás a térben, a közlekedés, fontos része a hétköznapoknak. A foglalkozás során bejárjuk a térképtár labirintusát szakképzett vezetéssel és megnézünk az utazáshoz kapcsolódó levéltári dokumentumokat.
A térképek, térképtípusok történetét ismerhetjük meg a levéltárban fellelhető dokumentumok segítségével. Szemelvények közös feldolgozásával összegyűjtjük az utazókra leselkedő veszélyeket. Áttanulmányozzuk a korabeli utazási lehetőségeket, a szálláslehetőségeket és tarifákat, majd ezek alapján, korabeli térkép segítségével képzeletbeli utazást teszünk meghatározott városok között, amelynek részleteit (a menetidőt is figyelembe véve) megtervezzük. Játékos feladatok segítségével közelebbről is megismerkedünk az útvonalba eső fontosabb településekkel.  

 

Levéltárosok nyomában

 

 

Tudod mit csinál a régész? Tudod mivel foglalkozik a nyelvész? Mit kutat a tör­ténész? Ha igen, akkor nagyjából tudod ki a levél­táros. Míg a régész a tárgyi emlékeket tár fel, addig a levéltáros az írott emlékeket kutatja. A nyelvész a nyelv eredetét, használatát, szabályait vizsgálja, a levéltáros szövegeket fejt meg. A történész a múlt emlékeiből írja meg a korszak történelmét, a levéltáros egy korszakra, eseményre, személyre vonatkozó iratanyagot ismer­tet.
A foglalkozás során ebbe a munkába tekintünk be, megismerjük az intézmény csodaszép félhomályos épületét, bejárjuk az iratokat rejtő raktára­kat, és kézbe vehetünk akár egy királyi pecséttel ellátott oklevelet is Mária Terézia aláírásával.

Részletes felvilágosítás és programismertetés kérhető itt, az elérhetőségeken ke­resztül, jelentkezni pedig az alábbi e-mail címen lehet: Apáti Anna Zita



A megyei levéltárak által kínált további programokról a Barangoló menüpontban tájékozódhat.