Minden közfeladatot ellátó iratképző szervnek saját iratkezelési szabályzattal, illetve annak mellékletét képező irattári tervvel kell rendelkeznie. Ennek pontos részleteit a köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló 1995. évi LXVI. törvény [1] 9-10. §-ai és a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Kormány rendelet [2] határozza meg.
Az iratkezelési szabályzatok elkészítésének megkönnyítése érdekében közreadunk egy segédanyagot [3], amely elsősorban az önkormányzatoknak ad mintát, de talán más iratképzők is tudják hasznosítani. Ezzel együtt itt olvashatóak azok a típushibák [4], amelyek az iratkezelésben a leggyakrabban fordultak elő az eddigi ellenőrzések során, és amelyeket a jövőben jó lenne elkerülni.