A new wave (az új hullám) korszaka a nyolcvanas években
Nagy-Britanniát a politikában konzervatív fordulat, a gazdaságban olajválság, recesszió, infláció, munkanélküliség jellemezte a nyolcvanas évek elején, amihez jött még a falklandi háború és nem kevés társadalmi elégedetlenség. A szórakoztatóipar, ezen belül a lemezipar is kisebb válságba került, a tömegtermelés negatív művészeti hatásaként az angolszász világban csökkentek a lemezeladások és a koncertbevételek.
A BBC Radio 1 programjában már a slágerlistán szereplő számok tették ki a műsoridő kétharmadát, a producerek pedig a 11–15 évesek ízlésvilágát is figyelembe vették, hisz ők alkották a kislemez-vásárlók zömét. Az ismert DJ, rádiós zenei szerkesztő, John Peel műsoraiban rendszeresen népszerűsítette az új hullám előadóit, sőt stúdiókoncerteken (Peel Sessions) még ismeretlen zenekaroknak is lehetőséget biztosított.
Az 1981-ben indult Music Television (MTV) zenecsatorna 1983–84-re átütő nézettségű programmá vált korszakalkotó videoklipjeivel. A rockzene és a látvány kapcsolata az addigiaknál nagyobb lehetőségeket kínált a zene művészi megformálásra, és így a műfaj továbbfejlődésében játszott szerepe is jelentős. A kábeltévék, műholdas tévék elterjedése is ezekben az években gyorsult fel, miközben rohamosan növekedett a zenei felvételeket tartalmazó videokazetták eladása.
A rock és a new wawe (valamint mindenféle zene) további terjedését segítette az 1964-ben megjelent, Compact Casette rendszerű, sok esetben hordozható kazettás magnó, majd a Sony walkmanje (1979). Az eddigi, kizárólag analóg hangrögzítés után forradalmi újdonság volt a digitális hangrögzítésű lemezek megjelenése (compact disc, 1982) Már az 1980-as évek közepén létrejött az mp3, és bár az 1990-es években terjed majd el, de így lehetővé vált a hang, a zene minőségromlás nélküli, korlátlan számú másolása - felvetve a szerzői jogok megsértésének addig nem meghatározó problémáját.
A punk szülte új elképzelésekből annyiféle zenei stílus, hangzás, friss erőre kapott gondolatiság született, hogy a nyolcvanas években new wave gyűjtőnéven kibontakozott egy szinte áttekinthetetlen jelenség. A zenei újítások mellett az elektronika előtérbe állítása is jellemzővé vált amellett, hogy kialakultak új elektronikus zenei műfajok is.
A hetvenes évek végén, a nyolcvanas évek elején jelentkező angol nehézfém-együttesek (Iron Maiden, Judas Priest, Saxon, Motörhead, Def Leppard) zenéjére többek között a punk is hatott. Az új heavy metal stílusra a felpörgetett tempó, a korábbiaknál keményebb hangzás mellett némi dallamosság is jellemző volt. A zenei piacra 1980-ban kezdtek betörni, amikor lemezeik bekerültek a brit Top 10-be. Amerika sem maradt le, a Van Halen utáni zenekarok a nyolcvanas évek első felében még tovább fokozták a zene tempóját, kialakítva a speed metalt és a thrash metalt.
A new wave Magyarországon – nyolcvanas évek
A KFT zenekar a Magyar Televízió 1981-es Tánc- és popdalfesztiválján az előadói kategória második helyén végzett a Bábu vagy című dalukkal, ami az új hullám első nyilvános áttörése Magyarországon, így innen datálható a hazai new wave korszak.
A nyolcvanas évek kultúrpolitikája a korábbiaknál valamivel megengedőbbé vált, számos új intézmény, fellépőhely nyílt meg a kluboktól a művelődési házak nagyobb terein át a sportcsarnokokig, amelyek teret biztosítottak többek között a new wave terjesztéséhez is. Ráadásul a legnagyobb nyugati sztárok is kezdtek megjelenni a magyar helyszíneken, így jelentősen gyarapodott a hazai koncertek és fesztiválok száma. Mindez serkentőleg hatott a könnyűzenei életre.
Ezekben az években felerősödött a másként gondolkodók hangja, akik morális alternatívákat kínáltak a felbomlóban lévő államszocializmussal szemben. Új ellenkulturális jelenség a főáramlatokkal szembenálló underground és alternatív zenekarok felbukkanása.
A magukat függetlennek deklaráló underground rock, punk és új hullám szereplői a művészi kifejezés szabadságát jelölték meg célként, dalaik, zenéjük esztétikai értékének hangsúlyozásával. Az anarchista hangvételű punkzenekarok közül páran direktben, durva szövegekkel támadták a rendszert és képviselőit, amiért meg is hurcolták néhányukat.
Az underground és alternatív szcéna képviselői viszont kifinomult művészi eszközökkel próbálták ugyanezt elérni: a központosított állami intézményektől és kommunikációs csatornáktól, illetve a hivatalos kulturális-esztétikai értékrendtől független, cenzúrázatlan produkciókat hoztak létre. Így valamennyire hozzájárultak a rendszer ideológiájának hiteltelenítéséhez és kialakítottak valamiféle alternatív gondolkodásmódot, egyfajta érzésvilágot. A koncertjeikre járó közönség is egy másfajta kollektív identitás része lett.
A Magyar Rádió zenei műsoraiban kiszélesedett a választék, néhány kivételtől eltekintve (pl. punk) már szinte minden pop- és rockzene adásba kerülhetett, hozzátéve, hogy néhány nehezebben elérhető new wave és alternatív zenei újdonság késéssel jutott el a magyar hallgatókhoz. A hiánycikkek pótlására született például a Göczey Zsuzsa által szerkesztett Lemezbörze helyett című műsor a Bartók (korábban 3. műsor) rádióban szombatonként 15 órától. Emellett a rádió kínálatában a nyolcvanas évektől újabb és újabb pop- és rockzenei műsorok jelentek meg: A progresszív beat híres előadói, Sztárok sztereóban, Rockpalota, Rockhangversenyekből, A rocktörténet nagy előadói, Rockújság, Rockarchívum, A heavy metal kedvelőinek.
Ugyancsak ekkoriban, 1982-ben indult a Poptarisznya, amely 1985-ben öt és fél órás élő közvetítésben számolt be a budapesti Élő segély Afrikáért koncertről. Az eMeRton díjakat 1986 decemberében adták át először a könnyű műfaj legjobbjainak. A kezdő zenekarokat mutatta be, juttatta hanghoz Szigeti Ferenc A rock gyermekei című műsorban 1987-től, és Nagy Feró az 1988-ben indult Garázsban
1988. november 1-jétől megindult a hazai kereskedelmi rádiózás is: az 1986-ban alapított Danubius Rádió már magyar és német nyelvű kereskedelmi műsort sugárzott, 1989-ben pedig további kereskedelmi adók indultak: Rádió Juventus Balaton, Calypso Rádió 873, Radio Bridge.
A Magyar Televízióban 1980–tól 1984-ig a Pulzus című könnyűzenei műsorban ismertette a rockzene újdoságait. Az Egymillió fontos hangjegy 1982. október 23-i adásában bemutatott Rolls Frakció botrányosnak minősített dala (Fejezetek egy iskolás gyermek naplójából: Állva pisilek / És ülve kakálok ... Kisvárosi közhely, nagyvárosi lárma / Szembekötősdi, egy ország mutatványa) miatt megszüntették a műsort. Az első siófoki Interpop Fesztivál helyszínéről élőben jelentkezett 1986. júliusban a Magyar Televízió, amely 1987 júniusában videoklip vetélkedőt hirdetett, 1988 februárjában pedig a Sky Channellel koprodukcióban elkészítették a magyar popzenét bemutató egyórás műsort. 1989. májusban elstartolt a Rockkalapács Nagy Feróval, 1990 áprilisában Magyar Televízióban is többórás közvetítésben számolt be a börtönben sínylődő dél-afrikai apartheidellenes politikus, Nelson Mandela tiszteletére rendezett londoni monstre rockkoncertről.
Sajnos, önálló rockzenei lap sokaáig nem jelenhetett meg, és ezt a hiányt csak részben pótolta a Magyar Ifjúság és az Ifjúsági Magazin. Az MHV 1981–tól 1986-ig megjelent Pick-Up című reklámkiadványát nem számítva, az 1985 januárjában indult POLIfon (pop-rock-jazz-folk) Lévai Júlia szerkesztésében volt az első ilyen témájú sajtóorgnum. Jellemző, hogy megjelenését öt szám után politikai nyomásra tovább nem engedélyezték. A POLIP magazin 1988-tól három évfolyamot ért meg, az Alterock Alternatív rockmagazin pedig 1989–1990-ben jelent meg.
A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat 1981-től megújítva az addigi szisztémát, márkákra (label) osztotta fel könnyűzenei kiadványait külön menedzsmentekkel: Start (hard rock, alternatív, heavy metal), Krém (dzsessz, értékes archív beat és rock), Bravo (pop, rock), Favorit (pop, rock), Gong (külföldi licensz albumok), Profil (pop). Ettől azonban még nem javult a helyzet: az underground, alternatív, new wave és punkzenekarok néhány kivételtől eltekintve még mindg nem kaptak lehetőséget a monopolhelyzetben lévő MHV-tól. 1983-ban és 1984-ben megjelenhetett a Bizottság egy-egy albuma, majd 1987-ben látott napvilágot az Európa Kiadó első hivatalos albuma.
A lemezhez nem jutó underground és alternatív formációk számára a kazettára rögzített koncertfelvételeik másolása, sokszorosítása kínált lehetőséget a közönséghez való eljutásra, természetesen mindenféle engedélyezési procedúra kikerülésével (Európa Kiadó, Balaton, Trabant). Kézen-közön terjedtek ezek a többnyire gyenge hangminőségű kazetták. A nyolcvanas évek végére viszont megszűnt az állami lemezkiadó monopolhelyzete és újabb cégek, vállalkozások bővítették a választékot.
A helyzet 1988-tól változott meg gyökeresen, az MHV monopóliumának megszűntével új lemezkiadó társaságok sora létesült, ettől kezdve szinte bármilyen műfajű zenét ki lehetett adni Magyarországon is.
Dolgozók Lapja, 1980. december 21. 4. oldal
Dolgozók Lapja, 1982. február 20. 6. oldal