Legújabb szerzeményeink
Klapka György volt honvédtábornok balsikerű törökországi működésével, köztük a kudarcba fulladt Anatóliai Vasúttársaság alapításával kapcsolatos, francia nyelvű gyűjtemény, 1879-1880
Jelzet: HU MNL OL R 86 - 5. tétel
A gyűjtemény Klapka György időskori, balsikerű gazdasági próbálkozásainak izgalmas dokumentumai. Az 1879-1880 között, Henri Fornier szenátorhoz, Franciaország isztambuli nagykövetéhez intézett öt darab autográf levél szerint a volt honvédtábornok közvetítő, alkuszi szerepet igyekezett betölteni az Anatóliai Vasúttársaság alapításában. Az ígéretesen induló terv azonban kudarcba fulladt, és Klapkának csupán az isztambuli francia nagykövet jóindulatú közbenjárására sikerült tisztességét megőrizve kiszállni az ügyből. A gyűjtemény másik része arra mutat, hogy Klapka gyakran került hasonló helyzetbe. A több mint 180 beírt oldalnyi, számos levelet tartalmazó anyag egy szintén kínos, gazdasági-pénzügyi természetű "affér" aprólékos leírását tartalmazza. Minden darabon a "Le Journal Stamboul" című folyóirat fejléce látható, amely arra utal, hogy szerzőjük írni akart az ügyről. Az Anatóliai Vasúttársaság végül 1888-ban jött létre a Georg von Siemens által irányított Deutsche Bank tőkéjéből II. Abdul Hamid szultán (1876-1909) támogatásával. A vállalat egy korábban épült angol vonalat újított fel és egészített ki Dél-Anatólia irányába. Működésének köszönhetően a vasúti közlekedés 1892-ben épült ki Ankaráig és 1896-ban Konyáig. A koncesszióba belefoglalták, hogy egy későbbi időpontig el kell jutni Bagdadig.
Bekerülés módja: vásárlás (2018)
Ajánlott irodalom: Horváth Balázs Zsigmond: A Berlin-Bagdad vasútvonal hatása a hadászati erőegyensúlyra, illetve az első világháború kirobbanására. In: Katonai Logisztika 2016/2. 147-162.